In 2024 hebben we bij GTS Online aanzienlijke vooruitgang geboekt op verschillende fronten. Een vernieuwd en groter team van techneuten heeft zowel intern als voor onze klanten in mooie projecten geresulteerd. Dit is een terugblik op het afgelopen jaar.
Cloudplatform stevig doorontwikkeld
Onze interne projecten hebben geleid tot belangrijke verbeteringen en innovaties. Hoewel klanten op ons cloudplatform hier niet direct veel van merken, hebben we veel onderdelen van de infrastructuur vernieuwd. Zonder al teveel details te geven (we laten een hacker niet in onze kaarten kijken 😉), hebben we grote stappen gezet in de verbetering van onze uitwijkomgeving en vernieuwen we de manier waarop werkplekken verbinding maken met de cloud, zodat deze voldoet aan de huidige standaarden.
In de categorie ‘Security’ hebben we mooie stappen gezet, waaronder de verdere inzet van SIEM, automatisch monitoren op kwetsbaarheden en het succesvol doorlopen van de laatste auditronde voor onze ISO 27001- en NEN 7510-certificeringen.
Mooie projecten bij onze toffe klanten
Onze klantprojecten hebben ook indrukwekkende resultaten opgeleverd. Naast het onboarden van nieuwe klanten, hebben we bij veel bestaande klanten onze diensten uitgebreid. Dit omvat onder andere bellen via Microsoft Teams, Microsoft Teams, een bredere inzet van Microsoft SharePoint en OneDrive for Business, het beheren van mobiele apparaten via Intune en natuurlijk het omarmen van Copilot.
Wat betreft het gebruik van AI, en specifiek Copilot, merken we zowel enthousiasme als terughoudendheid en dat is wat ons betreft begrijpelijk. Johan de Haan: “We zeggen niet voor niets: ‘doe het niet, of doe het veilig’.” Met onze Copilot Readiness Check kun je eenvoudig controleren of je collega’s niet te veel toegang hebben tot gegevens, zowel in Microsoft 365 als op de fileserver. Bij veel klanten is hier nog werk aan de winkel, omdat dit vaak niet goed geregeld is.
We hebben een zeer divers jaar gehad qua klantprojecten en daar zijn we trots op. Denk aan migraties naar Exchange Online vanaf verschillende bronnen, het updaten van beheeromgevingen (zoals o.a. SCCM, VMM, SCOM), het vernieuwen van netwerkinfrastructuren (vooral met Fortigate en Cisco firewalls, switches en Cisco Meraki WiFi), het vervangen van servers en storage, en het implementeren van Liquit Workspace (vaak ter vervanging van Ivanti Workspace).
Daarnaast stond dit jaar ook in het teken van de implementatie van Tools4Ever HelloID, waarbij we zowel bestaande als nieuwe klanten hebben ondersteund.
Naast de eenmalige inzet van onze engineers en consultants, bieden we steeds vaker dagelijkse ondersteuning aan klanten. We monitoren hun omgeving, controleren kwetsbaarheden op systemen, zorgen voor back-ups en uitwijk en ondersteunen uiteraard ook hun IT-personeel.
Extra focus op weerbaarheid van organisaties
Meer dan ooit ligt de focus op de continuïteit en weerbaarheid van organisaties. We hebben in 2024 diverse nulmetingen uitgevoerd en klanten ondersteund bij het implementeren van hun ISO 27001, NEN 7510 of het voldoen aan de NIS2. Ook komend jaar willen we dit verder vormgeven met de inzet van de NIS2 Quality Mark voor de toeleveranciers van organisaties die aan de NIS2 moeten voldoen.
Interne ontwikkelingen
Zoals eerder vermeld, hebben we diverse nieuwe collega’s verwelkomd, waaronder Jelle, Thijs, Colin en Olaf. Wesley bekleedde vorig jaar voor het eerst de functie van teamleider techniek en nam daarmee de leiding over de engineers, een mooie stap! Ook hebben we verschillende jubilea gevierd, zoals Aline’s 10-jarig jubileum en de 5-jarige jubileums van Meliha en Yassine bij GTS. Het is fantastisch dat we in deze uitdagende arbeidsmarkt zulke goede en talentvolle professionals kunnen blijven vinden en behouden!
Op naar 2025!
Al met al hebben we mooie resultaten behaald waar we enorm trots op zijn. Met een stabiel team en een sterke basis kijken we vol vertrouwen naar 2025, waarin we ons zullen blijven inzetten voor klanttevredenheid, digitaal werkcomfort en het versterken van de digitale weerbaarheid van organisaties.