IE instellingen detecteren

Ik kwam een probleem tegen bij een klant dat te maken had met de proxy instellingen van Internet Explorer. Een korte tijd geleden was de proxy server vervangen (ISA 2006 Server was ingeruild voor een TMG 2010 Server) en die was een aantal dagen geleden uitgeschakeld en Internet Explorer startte sinds dat moment erg traag op. Het was geen uitzondering dat dit zo’n 25 seconden duurde. Op zoek naar de oplossing.

Group Policies?

Aangezien het om proxy instellingen leek te gaan meteen alle bronnen gecontroleerd waar instellingen vandaan konden komen, zoals een Group Policy, Group Policy Preferences en RES Workspace Manager. Overal bleek de proxy server al te zijn vervangen. Ook vanuit de gebruikerscontext de instellingen in Internet Opties > Verbindingen > LAN-Instellingen gecontroleerd, maar deze stonden netjes geconfigureerd naar de nieuwe proxyserver.

Invoegtoepassing?

Uiteraard vervolgens gecontroleerd of er niet een invoegtoepassing problemen gaf door Internet Explorer zonder invoegtoepassingen te starten, maar dat gaf geen verbeterd resultaat: Internet Explorer startte binnen enkele seconden op, maar het openen van een eerste webpagina duurde vervolgens weer zo’n 20 seconden. In de tussentijd bleef de status constant op “Verbinding maken” staan. Er was duidelijk iets niet goed met het opzetten van de eerste verbinding.

WPAD!

Toen ik met Procmon op de achtergrond Internet Explorer nog een keer startte viel me op dat er een aantal keer een TCP Reconnect werd gedaan naar de oude proxy server. Aangezien deze server uitgeschakeld was kwam er geen antwoord en duurde dit zo’n 10 seconden waarna zich dit nog een keer herhaalde. Nog een keer de LAN-Instellingen onder Internet Opties erbij gepakt en het vinkje uitgeschakeld bij “Instellingen automatisch detecteren”: dat was de truck: Internet Explorer startte binnen seconden en de Default homepage verscheen ook binnen luttele ogenblikken.

Op het moment dat “Instellingen automatisch detecteren” aangevinkt staat worden bij het starten van de browser de volgende URLs geraadpleegd om proxy instellingen op te halen:

Nu bleek dat bij de klant er inderdaad een wpad.domein.local entry was in de interne DNS die verwees naar de oude proxy server. Een stukje historie, want we configureren dat al sinds lange tijd geforceerd via een Group Policy, maar dit gooide wel roet in het eten. Besloten om deze historie voort te zetten en de nieuwe TMG server te configureren om WPAD te ondersteunen. Een filmpje over de te nemen stappen.

Na een keer af- een aanmelden werden de nieuwe proxy instellingen weer goed opgepakt. Lessons learned.

 



Wilt u graag een afspraak maken? Dat kan!

Wij ontvangen u met plezier of komen graag bij u op locatie.

[contact-form-7 id="605" title="Contactformulier 1"]
Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op!

[contact-form-7 id="606" title="Mail icoon popup"]
X