Meldplicht Datalekken

Sinds 1 januari 2016 is de meldplicht datalekken van kracht. Vanaf dat moment worden zowel private als publieke organisaties verplicht om aan de bel te trekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens als privégegevens van gebruikers of klanten op straat komen te liggen. Uiteraard geldt de meldplicht datalekken ook voor GTS-Online en we willen graag uitleggen wat wij doen om de gegevens van onze klanten en de gebruikers van onze clouddiensten tegen het lekken van data te beschermen.

Moderne beveiligingstechnieken

Het gaat bij de meldplicht datalekken vooral om persoonsgegevens, maar uiteraard doen wij er op allerlei vlakken alles aan om de gegevens van onze klanten en haar medewerkers te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Al het netwerkverkeer van en naar het datacenter wordt bijvoorbeeld over beveiligde verbindingen uitgevoerd, uiteraard gebruik makend van certificaten op basis van het SHA-2 algoritme. Let u er maar eens op: bij een beveiligde verbinding staat er https:// voor de gebruikte website in plaats van http://. Ook het aantal ingangen naar het interne netwerk is beperkt en altijd beveiligd door één of meer firewalls welke up-to-date worden gehouden met de laatste beveiligingspatches.

GTSslotOok de door ons beheerde Cloud Managed werkplekken zijn extra beveiligd. Niet alleen door een up-to-date virusscanner en Windows Security patches, maar ook doordat de offline beschikbare bestanden van de gebruiker van de werkplek versleuteld worden opgeslagen. Mocht de notebook of tablet van uw medewerkers kwijt raken en in verkeerde handen vallen kunnen ze hoogstens de hardware gebruiken en niet bij de persoonlijke bestanden van uw medewerkers. De verbindingen naar de groepsdata van uw bedrijf gaan eveneens over een beveiligde lijn.

Toegang beperken

Een andere methode die wij toepassen om misbruik te voorkomen is het beperken van toegang tot gegevens. Niet iedereen binnen onze eigen organisatie heeft toegang tot alle informatie. Maar ook krijgt bij een ieder van onze klanten slechts een beperkte groep gebruikers toegang tot de mogelijkheid om te besluiten wie van hun medewerkers bij de data kan van het bedrijf. Daarnaast worden uiteraard alleen de gegevens opgeslagen die nodig zijn voor onze bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld facturatie van geleverde diensten en identificatie van uw medewerkers.

Wat kunt u doen?

Er zijn uiteraard ook zaken die u kunt doen om dataverlies, uw persoonlijke gegevens in het bijzonder, te voorkomen. Wees bijvoorbeeld zuinig met het invullen van persoonlijke gegevens. En bewaar uw bestanden op een veilige locatie, zoals bijvoorbeeld in uw “Mijn documenten” op een van onze cloud managed werkplekken of de groepsdata van uw bedrijf. Er staan ook een heleboel nuttigs tips op veiliginternetten.nl.

Ontdekt u zelf iets wat tot het verlies van persoonlijke of bedrijfsdata kan leiden of waar dit al heeft plaats gevonden? Laat het ons vooral weten zodat we mee kunnen denken en dit eventueel voor u kunnen verhelpen, voor nu of in de toekomst. U hoeft overigens een datalek alleen te melden als dit leidt tot ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens. Of als een aanzienlijke kans bestaat dat dit gebeurt.



Wilt u graag een afspraak maken? Dat kan!

Wij ontvangen u met plezier of komen graag bij u op locatie.

[contact-form-7 id="605" title="Contactformulier 1"]
Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op!

[contact-form-7 id="606" title="Mail icoon popup"]
X