The DPMRA service error

20 maart 2015

Afgelopen week ondervonden we hier problemen met één van onze secondary (offsite) DPM servers. Na het uitrollen van update rollup 5 ondervonden we al problemen waarbij de DPM consoles steeds bleven crashen of niet reageerden. Gelukkig bleek hiervoor inmiddels een fix beschikbaar:

After installing Update Rollup 5 for System Center 2012 R2 Data Protection Manager and performing inquiry on either the local DPM server itself or on another attached DPM server (for secondary protection), you notice that the console crashes, and upon starting it again it is unresponsive and hung. You notice that cmdlets are also unresponsive. Please install this update to fix the issue. The update has pre-requisite on System Center 2012 R2 Data Protection Manager UR5 Please refer to KB3040326 for more details.

Nadat één van mijn collega’s dit opgelost had bleven we problemen houden, de DPMRA service weigerde te starten en gaf de melding “The DPMRA service terminated with service-specific error Element not found” in het eventlog. Na wat spitten in de logfiles (DPMRACurr.errlog voor de agent) was hier wat meer informatie te vinden. Onderstaande meldingen werden gelogd bij elke poging de agent te starten:

[0x80070490] : Encountered Failure: : lVal : m_pDLSConfig->GetConfig(m_AgentConfig)

Cound not find configuration for DPMRA (let op de Cound 🙂 blijkbaar heeft één van de programmeurs hier ook een typo gemaakt)

De agent configuratie kon niet gevonden worden dus, normaal gesproken staat hiervoor een DWORD registry value genaamd “Configuration” in de key “HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Data Protection Manager\Agent\2.0”.

Bij nader onderzoek bleek deze waarde verdwenen. Normaal gesproken zou een herinstallatie van de agent de meest eenvoudige oplossing zijn, maar op een DPM server is de agent onderdeel van de serverinstallatie, die vlieger gaat dus niet op. Gelukkig kunnen we de agent configuratie handmatig weer herstellen met “SetAgentCfg.exe” (in de setup folder van de DPM installatiefolder te vinden). Na het uitvoeren van het commando “SetAgentCfg.exe a DPMRA DOMAIN\DPMSERVER” (DPMSERVER verwijst in dit geval naar de primary DPM Server) vanuit een administrative command prompt wordt de betreffende registry key weer aangemaakt. Hierna startte de DMRA service weer zonder problemen.

Probleem opgelost! Deze fix werkt uiteraard ook wanneer hetzelfde probleem zich op een protected computer voordoet.

 

 



Wilt u graag een afspraak maken? Dat kan!

Wij ontvangen u met plezier of komen graag bij u op locatie.

Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op!



X